Psikolojide Teoriden Uygulamaya – Görüşme Teknikleri Sertifika Programı
Psikolojinin farklı alanlarına ilişkin görüşme teknikleri becerilerinin kazandırılmasına yönelik olarak temel iletişim eğitimi, endüstride görüşme teknikleri, klinik gözlem ve görüşme teknikleri, ebeveynlere gelişim danışmanlığında görüşme teknikleri ve ergenlerle görüşme teknikleri konuları üzerinde durulacaktır.
Temel İletişim Eğitimi (Birinci Gün)
Dr. Öğr. Üyesi Ülfet Uzunkoca
Temel iletişim eğitimi; endüstride görüşme teknikleri, klinik gözlem ve görüşme teknikleri ile ebeveynlere gelişim danışmanlığında ve ergenlerle görüşme teknikleri eğitimine temel oluşturmakta olup bu eğitim serisinin ilk gününü kapsamaktadır.
Eğitimin ilk gününün amacı; kişinin iletişimde kendinin ve diğerlerinin duygularını ve düşüncelerini anlamayı öğrenmesi hem kendiyle hem de diğerleriyle yapıcı bir iletişim kurmasına destek olmaktır. Bu amaç, eğitim teorik anlatım ve uygulamalar ile desteklenecektir.
Teorik anlatım kişinin etkili iletişimi destekleyen dinleme, soru sorma, duygu belirleme, ben-iletisi, geribildirim verme gibi süreçlerin öğelerini tanımlamasını içermektedir.
Uygulamalar ise öğrenmiş olduğu teorik bilgiyi ikili; üçlü ve/veya daha fazla sayıdaki gruplar halinde birebir deneyimlenmesini sağlayarak teoriyi uygulamaya dönüştürme pratiklerini içermektedir.
10:00 – 10:30 Açılış Konuşması, Tanışma
10:30 – 11:30 Teorik Anlatım ve Uygulama
İletişimde kendinin ve diğerlerinin duygularını ve düşüncelerini anlamayı kolaylaştırıcı unsurlar (algı yanlılıklarımızı keşfetme, dinleme, soruların etkin kullanımı, duyguları belirleme)
11:30 – 11:45 Ara
11:45 - 13:00 Teorik Anlatım ve Uygulama
İletişimde kendinin ve diğerlerinin duygularını ve düşüncelerini anlamayı kolaylaştırıcı unsurları keşfetme-devam
13:00 – 14:00 Yemek Arası
14:00 - 15:00 Teorik Anlatım ve Uygulama
Ben- iletilerinin kullanımı
15:00 - 15:15 Ara
15:15 - 16:30 Teorik Anlatım ve Uygulama
Geribildirimin etkin kullanımı
16:30 - 17:00 Eğitimin Değerlendirilmesi ve Kapanış
Temel İletişim Eğitimi Kazanımlar;
ü İletişimdeki algı yanılgılarının olağanlığını kavrar ve bunları belirlemeyi öğrenir.
ü Dinlemenin bilinçli bir çaba gerektiğini ve etkin dinlemenin nasıl yapılacağını öğrenir.
ü Gözlem, duygu ve davranışların birbirinden farklarını anlar.
ü Soruların gücünü kullanarak karşı tarafı dinleme ve anlama becerilerini kazanır.
ü Birbirine yakın duyguları tanımlamayı ve ayırt etmeyi öğrenir.
ü Duyguları belirlemeyi öğrenir.
ü Duygu ve düşüncelerini net bir şekilde ifade etmeyi öğrenir.
ü Yapıcı geribildirim vermeyi öğrenir.
ü Etik olmayan bir durumla karşılaştığında ne yapması gerektiğini öğrenir.
Endüstride Görüşme Teknikleri (İkinci Gün)
Dr. Öğr. Üyesi Ülfet Uzunkoca
Eğitimin amacı; kurum içi yapılandırılmış görüşme ve mülakat çeşitlerine yönelik farkındalık kazandırmaktır. Bu amaç, eğitim teorik anlatım ve uygulamalar ile desteklenecektir.
Teorik anlatım örgütlerde gerçekleştirilen farklı mülakat yöntemleri ve mülakatlarda nesnellik ile adilliği engelleyen faktörlere ve bunların engellenmesine yönelik bilgilendirme içermektedir.
Uygulama bölümünde ise katılımcılar gruplara ayrılarak örnek soru hazırlama, yetkinlik belirleme ve mülakat uygulamaları gerçekleştireceklerdir.
10:00 – 11:30 Teorik Anlatım
Örgütlerdeki mülakat çeşitleri ve yetkinlik kavramı
11:30 – 11:45 Ara
11:45 - 13:00 Uygulama
Yetkinlik temelli soru hazırlama uygulaması ve değerlendirmesi
13:00 – 14:00 Yemek Arası
14:00 - 15:15 Teorik Anlatım ve Uygulama
Mülakatta dikkat edilmesi gerekenler ve işe alım mülakatı uygulaması
15:15 - 15:30 Ara
15:30 - 16:30 Teorik Anlatım ve Uygulama
Uygulamaya yönelik geribildirim
16:30 - 17:00 Eğitimin Değerlendirilmesi ve Kapanış
Görüşme Teknikleri - Endüstride Görüşme Teknikleri Kazanımlar;
ü Yetkinlik ve yetenek arasındaki farkı kavrar.
ü Kurum içi yapılandırılmış görüşme ve mülakat çeşitlerini farkını anlar.
ü İşe alım mülakat sorusu hazırlamayı öğrenir.
ü Mülakatlarda yetkinlik belirlemeye yönelik soruları kullanma becerisi edinir.
Klinik Gözlem ve Görüşme Teknikleri (Üçüncü Gün)
Eğitimin amacı;
• Gözlem ve görüşme teknikleri konusunda, sağlıklı bir değerlendirme görüşmesi yapabilmek için gerekli olan aktif dinleme, dikkat, empati kurma, olumlu ilişki kurma ve doğru soru sorma gibi temel becerilerin öğretilmesi,
• Anamnez alma, ruhsal durum muayenesi yapabilme ve vaka formülasyonu oluşturabilme konularında yetkinlik kazandırılması ve
• Yapılan görüşmeleri objektif olarak takip ederek psikoterapist adaylarının eksiklikleri tamamlayabilmelerine yardımcı olmak ve onları ‘yardım eden’ rolüne hazırlamaktır.
Dr. Öğr. Üyesi Rahşan Ezgi Dönmezer
10:00 – 10:30 Terapist Danışan İlişkisi (Terapötik İttifak – Terapötik Çerçeve)
10:30 – 11:15 Klinik Görüşmede Temel Konular (Fiziksel Ortam, Not Alma, Ses ve Video Kaydı Kuralları, Kişisel Bakım Kıyafet, Zaman Planlama, Gizlilik, Bilgilendirilmiş Onam)
Terapötik Koşullar (Empati, İçtenlik/saydamlık, Koşulsuz kabul ve saygı, Somutluk, Kendini açma, Yüzleştirme, İlişkinin şimdi ve buradalığı)
11:15 - 11:30 Ara
11:45 - 13:00 Terapötik Beceriler (Etkin dinleme, Soru sorma, Duygu yansıtması, Yeniden İfadelendirme, Kişiselleştirme, Özetleme)
Terapötik becerileri uygulama egzersizi
Dr. Öğr. Üyesi Deniz Türk Kıvanç
13:00 – 14:00 Yemek Arası
14:00 - 15:15 Klinik İlk Görüşme (Danışanla ilk temas, terapiye uygunluğun değerlendirilmesi, keşfetme evresi, asgari düzeyde teşvik, anamnez alma)
15:15 - 15:30 Ara
15:30 - 16:30 Ruhsal Durum Muayenesi (Danışanın genel görünümü, Konuşma, Bilişsel değerlendirme, Düşünce, Duygulanım ve duygu durum, Psikomotor davranış, İçgörü)
Vaka Formülasyonu
16:30-17:00 Değerlendirme ve Kapanış
Klinik İlk Görüşme Egzersiz Örneği (Üçüncü Gün)
«Ablam beni çileden çıkarıyor, hep onunla ilgilenilsin istiyor, benden rol çalmasından bıktım, ailemin gündemi hep o…»
• Açık uçlu soru
• Kapalı uçlu soru
• Kendini açma
• Duygu Yansıtma
• İçerik Yansıtma
• Onaylama, empati, güven verme vb.
Katılımcılar 3’erli gruplara ayrılır; 1 kişi terapist, 1 kişi danışan, 1 kişi gözlemci.
Öğrenilen becerileri kullanarak 15 dakikalık bir seans role play yapar.
YA DA gönüllü 2 katılımcı sahnede öğrenilen terapötik becerilerin kullanıldığı bire bir role play uygulaması yapar.
Ebeveynlere Gelişim Danışmanlığında Görüşme Teknikleri (Dördüncü Gün)
Prof. Dr. Telat Gül Şendil
Dr. Öğr. Üyesi Duygu Akyüz
Eğitiminin amacı; Bir gelişim psikoloğunun, ebeveynlerle onların çocuk / ergenlerinin gelişimiyle ilgili olası yaşadıkları sorunlar hakkında yaptığı danışmanlık sırasında kullanması gereken görüşme tekniklerini teorik ve uygulamalı olarak öğrenmesini sağlamaktır.
Teorik anlatımların amacı, katılımcıların ebeveynlerle yaptıkları gelişim danışmanlığı görüşmeleri sürecinde bilmeleri gereken teorik yapı hakkında bilgilenmelerini sağlamaktır.
Uygulamaların temel amacı, gelişim psikolojisi alanında ebeveynlere danışmanlık yapacak olan / yapan katılımcılara, görüşme teknikleri ve iletişim becerileri konusunda farkındalık kazandırmaktır.
ü Programın teorik bölümü; aşağıdaki üç temel konu teorik anlatımın içeriğini oluşturmaktadır.
• Görüşmede dikkat edilecek genel kurallar (Zamanı ayarlama, gizlilik, görüşmemin not edilmesi vb.)
• Etkili iletişim (Dikkatli dinleme, yüksüz, açık uçlu sorular sorma, sessizliğe tahammül vb.)
• Görüşmede dikkat edilmesi gereken genel ilkeler (kişi saygınlığını gözetme, şeffaflık, empatik olma vb).
ü Uygulamalarda, psikodrama teknikleri kullanılacaktır.
Her uygulamada katılımcılar arasından iki kişi seçilecek ve birinden çocuğuyla ilgili bazı sorunlar yaşayan bir ebeveyn (anne ya da baba); diğerinden de bir gelişim uzmanı rolünü alması istenecektir. Uzman görüşme için ortamını hazırlayacak (koltuk, masa vb.) ve ebeveyni görüşmeye alacaktır. Bu görüşme bittiğinde önce rol alanların sonra da grubun diğer üyelerinin duygu ve düşünceleri alınacak. Gerekirse öğretiler ve geribildirimler doğrultusunda aynı sahne tekrarlanacaktır.
10:00 – 10:45 Tanışma
10:45 – 11:00 Ara
11:10 – 13:00 Görüşme Uygulamaları
1. Uygulama (20 dk)
2. Uygulama (20 dk)
3. Uygulama (20 dk)
4. Uygulama (20 dk)
Değerlendirme (40 dk)
13:30 – 14.00 Yemek Arası
14:00 – 17:00 Görüşme Uygulamaları
5. Uygulama (20 dk)
6. Uygulama (20 dk)
7. Uygulama (20 dk)
8. Uygulama (20 dk)
Değerlendirme (20 dk)
Kapanış (20 dk)
Ergenlerle Görüşme Teknikleri (Beşinci Gün)
Prof. Dr. Hacer Nermin Çelen
Eğitimin amacı; öncelikle ergenlik dönemini tanımlamak, bu döneme uyum sağlayamayan bireylere yönelik yaklaşımların nasıl olması gerektiğini aktarmaktır.
Bu amaçla eğitim teorik anlatım ve uygulamalar ile desteklenecektir.
Teorik bölümünde ergenlikle ilgili kuramsal bilgilerin aktarımı yapılacaktır.
Uygulama bölümünde ise küçük gruplar halinde kuramsal bilgilerin uygulaması yapılacaktır.
10:00 – 10:30 Tanışma
10:30 – 11:30 Teorik Anlatım
Ergenlikle ilgili kuramsal bilgilerin aktarımı
11:30 – 11:45 Ara
11:45 - 13:00 Teorik Anlatım
Ergenlikle ilgili kuramsal bilgilerin aktarımı
13:00 – 14:00 Yemek Arası
14:00 - 15:15 Uygulama (Role Play)
Ergenlikle ilgili kuramsal bilgilerin küçük gruplar halinde role-play şeklinde oynanması
15:15 - 16:00 Programın Genel Değerlendirilmesi ve Kapanış
Program Asistanları:
Arş. Gör. Şeyma Aydın
Arş. Gör. Tuğçe Erdoğru
Arş. Gör. Yaren Öner
Psikoloji son sınıf öğrencileri ve mezunları, psikologlar
• Hafta içi 5 gün
• Saat 10:00 – 17:00 arası
Bu eğitimin sonunda psikolojinin farklı alanlarına ilişkin görüşme teknikleri becerilerinin kazandırılması hedeflenmektedir.
İstanbul Atlas Üniversitesi Sürekli Eğitim Merkezi eğitimleri için ödeme yaparken aşağıdaki yöntemleri kullanabilirsiniz;
A-BANKA YOLU İLE ÖDEME
1. Anlaşmalı olduğumuz aşağıdaki banka hesabına EFT veya Havale yoluyla “Eğitim Adı” ve “Adı Soyadı” bilgileri açıklama kısmında mutlaka belirtilerek,
HESAP ADI | HESAP NUMARASI | ŞUBE | IBAN | |
---|---|---|---|---|
İstanbul Atlas Üniversitesi İktisadi | 24807093 | Ümraniye Şubesi (248) | TL | TR15 0006 7010 0000 0024 8070 93 |
İstanbul Atlas Üniversitesi Öğrencilerine %10 indirim uygulanacaktır.
İstanbul Atlas Üniversitesi onaylı, e- devlette görünür sertifika verilecektir.
Ön Başvuru Formu
Kurs programımıza katılmak istiyorsanız hemen aşağıda istenilen bilgileri doldurunuz.